Colour Collection - Upside Down

Fargekolleksjon – Upside Down

Pure&Original er en hollandsk familiebedrift, som produserer maling fra øverste hylle. Produsenten er mest kjent for sin ekte mineralske maling, som Classico kalkmaling, Fresco kalk maling og Marrakech Walls.

Vanligvis forbindes merkevaren med et univers av dempete nyanser av hvitt, grått og beige, som de har dyrket til perfeksjon i alle årene siden grunnleggelsen.

Men det skjuler seg ekte perler i Pure & Originals fargekolleksjon, og det er de sterke fargene: juveltoner, jordfarger og duse toner, sofistikerte og samtidig kompliserte. Ved utelukkende å bruke naturlige pigmenter fremstår fargene i kolleksjonen dypere og vakrere enn det som er mulig for industriell maling med syntetiske pigmenter. Ikke bare får overflatene en luksuriøs fremtoning, men de får også en myk taktilitet. Og selv de sterkeste fargene får en overraskende beroligende effekt.
Iris Floor, som er andre generasjon fra Floor familien som jobber i Pure & Original, har for tredje gang gått sammen med Dagny Thurmann-Moe fra KOI Fargestudio i Oslo. For 2020 kolleksjonen, fikk Floor i tillegg Siri Zanelli fra design og arkitektur studioet Collective Works i London med på laget.

«Vi ønsket å skape en kolleksjon som har både personlighet og fleksibilitet – fargene som ble valgt kan skape et mangfold av ulike uttrykk og fungerer med ulike typer arkitektur,» forklarer Iris Floor, kreativ direktør i Pure & Original. Den aktuelle kolleksjonen beveger seg fra ulike duse nyanser av grønt, til fersken-aktige rosatoner, den dypeste okeren, til lavendel og ultramarin blå. Denne kolleksjonen er en vill blanding av farger og kan anvendes for å skape alt fra rolige, eksentriske, historiske, til moderne paletter.

«Jeg liker å snu ting opp ned, for å se på bilder og sitasjoner fra et annet perspektiv» Ursus Wehrli

Og hva er dette perspektivet?

«Med denne kolleksjonen ønsket vi å røske litt opp i ting, ved å tolke et tradisjonelt London Victorian Terrace hus, på en, hva skal man si...., opp ned måte. Med referanser til den historiske fargebruken, som var ganske så fargerik i denne sterkt ornamenterte arkitekturen, ville vi skape noe overraskende og moderne, med referanser til Skandinavia, Australia og Japan» sier Dagny Thurmann-Moe

Dagnys historie

Hvor fant du din inspirasjon?


Jeg ble utrolig begeistret første gang jeg så huset – det har så mye personlighet og Siri var i tillegg så opptatt av å ta vare på detaljene som forteller historien, samtidig som nye detaljer tilføyer nye aspekter i fortellingen. Det er et perfekt utgangspunkt for å utvikle en kolleksjon med særpreg.

Arkitekturen er min største inspirasjonskilde, og som alltid, Pure & Originals store fargebibliotek. Denne gangen var det spesielt interessant å tolke både fargene og hvordan de brukes ut fra den Viktorianske tiden, men anvende den på en moderne måte. Den arkitektoniske æraen, som byggestilen Victorian Terrace springer ut fra, spilte naturligvis en stor rolle i utviklingen av fargene for kolleksjonen. Jeg elsker at Pure & Original har naturlige fargepigmenter, som gjør det enklere å referere historisk fargebruk. Vi ville hylle den Viktorianske æraen, så i flere av rommene er fargepalettene ganske komplekse. Vi brukte ikke denne tilnærmingen i alle rommene, siden det lett kan bli for mye. I stedet skapte vi en balanse mellom høy kompleksitet og lav kompleksitet i de ulike rommene. Faktisk så har entreen den høyeste graden av kompleksitet i hele huset.


Kan du fortelle meg noe om fargene du har brukt?


Hvert rom har en liten overraskelse. Jeg skal ikke fortelle deg hvor, men hvis du studerer bildene nøye så finner du dem kanskje;)
I KOI Fargestudio unngår vi sort, grått og hvitt, fordi de skaper for høy grad av kontrast mot fargene. Det er mye enklere å skape et harmonisk og avslappet uttrykk ved å unngå gråskala, som står i sterk kontrast med fargesirkelen.


Hvorfor valgte du den blålilla fargen til vinduene i forstuen?


Jeg ville gjøre noe uventet i dette rommet. Det hadde vært for enkelt å bare gjøre noe pent, men jeg ville gjøre noe mer. Noen ganger må man analysere og så avgjøre med seg selv om man liker det eller ikke. Personlig så elsker jeg det.
Vi har kombinert både varme og kalde farger i de ulike rommene, fordi det skaper et uttrykk med mer dybde. Å holde seg til bare den ene siden av fargesirkelen kan i noen tilfeller får rommene til å virke kalde (eller sterile/deprimerende) eller for varme (stressende, for energiske). Man behøver ikke alltid å gjøre det slik, men, når det blir gjort rett, så kan det skape en atmosfære av ro, perfeksjon eller bare en interessant kontrast.


Hvorfor ingen hvite tak?


Jeg unngår hvite tak i våre prosjekter, fordi det skaper for stor kontrast til veggfargene og interiøret ellers – det er som å ha et stort isflak hengende over rommet.


Hvorfor valgte du å male den hemmelige blå himlingen?


Pure & Originals “Blue" er en så intens og dyp farge, den minner om den legendariske «Yves Klein Blue». Den er helt urelatert til den Viktorianske tiden, men den fremhever det moderne formspråket i taket. Og så er den en morsom overraskelse, som man kun kan se når man står midt i rommet - den er usynlig fra døren.


Hva kan du fortelle oss om de ulike malingstypene som er brukt i entreen og på badet?


Marrakech Walls er en type maling som vi vanligvis ser i grå eller beige, og ofte etterbehandlet med italiensk voks i høyglans, som får veggen til å bli et kunstverk i seg selv. Vi valgte å gå for en sterkere grønntone, som med denne typen maling ligner på Tadelakt – med en veldig gammel og vakker enestående patina. Det er husets juvel.
Jeg er veldig glad i å bruke vaskbar maling på bad og her er det virkelig prikken på ien. Fløyelsmyke pastelltoner glir inni hverandre, ingen prøver å dra på seg oppmerksomhet, men sammen skaper de magi.